Neem uw kind(eren) al vroeg mee naar de tandarts!

“Een goed begin is het halve werk!”

Onze tandartsen hebben veel ervaring met het behandelen van kinderen en angstige patiënten. Het advies is om uw kind vanaf tweejarige leeftijd mee te nemen naar de tandarts wanneer u zelf voor controle gaat. Op deze leeftijd is een behandeling meestal nog niet nodig, de tandarts zal u vooral adviezen en voorlichting geven. Wanneer u het gebit van uw kind vervolgens ieder half jaar laat controleren kunnen eventuele problemen op tijd worden gesignaleerd en worden aangepakt.

Wij werken ook samen met basisscholen in Delft en komen langs op basisscholen om de tandartscontrole bij uw kind uit te voeren. Voor meer informatie, klik hier.

Wat zijn de voordelen om mijn kind al op jonge leeftijd mee naar de tandarts te nemen?

Wanneer u uw kind al op een jonge leeftijd meeneemt naar de tandarts genieten u en uw kind van vele voordelen:

• Eventuele problemen worden op tijd gesignaleerd en aangepakt, zo bent u uitgebreide behandelingen voor;
  • U kunt een poetsinstructie aanvragen zodat u het melkgebit van uw kind al vanaf het eerste tandje goed kunt verzorgen;
  • Uw kind kan alvast wennen aan de tandartsstoel, de witte jassen en de tandarts. Hierdoor wordt tandartsangst voorkomen.

In de media komt het regelmatig aan bod; het melkgebit is er vaak slecht aan toe

Veel mensen denken dat het melkgebit niet goed verzorgd hoeft te worden; het wordt immers toch vervangen door een blijvend, volwassen gebit. Daarbij vinden kinderen tandenpoetsen niet altijd leuk en hebben ouders geen zin om de strijd iedere dag aan te gaan. Ook spelen de huidige voedingsgewoonten hierbij een rol, kinderen krijgen steeds vaker de hele dag door frisdrank en snoepgoed.

Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend en we willen allemaal het beste voor ons kind. Toch liegen de cijfers van kinderen met een slecht gebit er niet om en zijn de gevolgen voor de toekomst enorm.

Waarom is een goede verzorging van het melkgebit zo belangrijk?

U wilt voorkomen dat uw kind pijn heeft aan tanden, kiezen of het tandvlees tijdens het praten, eten of zelfs constant. Toch is een gaatje in de kiezen zo ontstaan. En als er door verwaarlozing tanden of kiezen getrokken moeten worden, kan uw kind naast pijn ook problemen krijgen met kauwen. Een slecht gebit zorgt voor veel ongemakken en heeft weldegelijk invloed op het blijvend, volwassen gebit.

Namelijk:

• Het vroegtijdig verloren gaan van melktanden of -kiezen (doordat deze bijvoorbeeld getrokken moeten worden) kan tot ruimteproblemen of scheefstand van blijvende, volwassen tanden en kiezen leiden;
  • Ontstekingen aan het melkgebit kunnen overgaan op het blijvend, volwassen gebit;
  • Gaatjes in melktanden of -kiezen kunnen de al aanwezige blijvende, volwassen tanden en kiezen aantasten.

Gewoon Gaaf methode

Een nieuw preventieplan voor de jeugd

Individuele preventie

Gewoon Gaaf is een preventie-methode voor ieder individueel kind van O tot 18 jaar en zijn/haar ouders. Onze tandarts maakt een risico-inschatting.

• Hoe goed zorgen u en uw kind voor het gebit van uw kind? Hoe is het met zijn/haar poetsgedrag?
  • Komen er nieuwe tanden of kiezen aan?
  • Halfjaarlijks controle en risico-inschatting
  • Heeft uw zoon of dochter (beginnende) gaatjes in
    het gebit?

Bij tandartspraktijk Kerstholt bepalen we per kind de juiste preventiemethode. Op basis van deze risico­ inschatting, bepaalt de tandarts het moment waarop hij uw kind weer bij tandartspraktijk Kerstholt wil terugzien:

Risico Groen, Geel of Rood

GEWOON GAAF GROEN

• Halfjaarlijks controle en risico-inschatting

GEWOON GAAF GEEL

1. Plaque kleuren en (poets-)instructie
  2. Evaluatie, plaque kleuren en bijsturen
  3. Evaluatie, plaque kleuren en halfjaarlijkse controle

GEWOON GAAF ROOD

1. Plaque kleuren, (poets-)instructie en uitleg voedingsdagboek
  2. Evaluatie, plaque kleuren, bespreken voedingsdagboek en bijsturen
  3. Evaluatie, plaque kleuren, bespreken voedingsdagboek en bijsturen
  4. Evaluatie, plaque kleuren en halfjaarlijkse controle

Tips & Tricks

• Tot 10 jaar dienen ouders hun kinderen te begeleiden met (voor/na) poetsen
  • Begin met poetsen wanneer het eerste tandje zichtbaar wordt.
  • Het verschilt per leeftijd welke tandpasta (hoeveelheid fluoride) u dient te gebruiken.
  • Zorg voor een maximum van 7 voedingsmomenten: 3 hoofdmaaltijden, 4 tussendoortjes.
  • ’s Avonds na het tandenpoetsen niet meer eten of drinken.
  • Geen zuigfles mee naar bed, tenzij alleen gevuld met water.
  • Vanaf de leeftijd van 5-6 jaar komen de eerste volwassen tanden en kiezen (extra) in de mond.

Wist u dat bij Gewoon Gaaf

• Met plaquekleuring wordt duidelijk zichtbaar waar onvoldoende wordt gepoetst?
  • In groep groen een fluoridebehandeling of sealant vaak niet nodig is
  • Vanaf de doorbraak van het eerste tandje uw kind kan komen “wennen” bij tandartspraktijk Kerstholt?